Wednesday, November 10, 2010

PEWOT vs CACING


aritu de kjadian yang agak memalukan..time tu da kol 5 ptg p aku still xsentuh pape ag..lapa beb! time tu sblom final..so,aku kerap ke library,knon2nye stadi la.. on the way nak balek,cam biase r..aku n membe aku masuk lam lif(cite sal lif ag).. tetibe.. reeet..rooot...roor...
cam gtu la bunyiknye..pewot aku berkeroncong!kuat gile..! aku da pegang2 pewot..de sowg lecturer tu tegur;

"klau lapa,g mkan..nanti sakit kang susah..final exam da dekat.."
malu beb!sume yg dok lam lif tu pndang aku..sib baek xramai..n ag sib baek coz sume dak2 pompuan...lau x,jatuh saham aku! balek uma,aku cite kat hosmet2 aku..dowg gelk2 je.. pastu de sowg nih cakp;
"mak aku cakp kan..lau pewot kite bunyik..mknenye ade cacing lam pewot tu..mkin kuat bunyik,mkin bnyak cacing..!"

wat da??terkejut berok aku..xkan la aku penternak cacing yg berjaya??

so,nak daptkan kepastian,aku cari jawapan nye lam tenet..then,aku jumpe ni..lega aku.
..



growling Stomach, atau nama lainnya "Borborygmus" ini adalah satu perkara yang normal. Kita semua tahu fizik kan, dalam fizik bagaimana bunyi dihasilkan? Mestilah ada vibration. Dalam kes growling stomach ini, yang vibrate adalah udara yang terperangkap dalam perut/usus kita. Apa benda pula yang meng-vibrate-kan udara ini?
 Pergerakan dinding perut dan usus kita lah. Bagaimana mekanismanya? Salah satunya adalah seperti yang dikatakan oleh saudara nasrul di Page 1, ianya disebabkan biorhythm perut kita. Perut kita mempunyai keupayaan untuk adapt dengan jadual makanan harian kita, contohnya katakanlah kita biasa makan pukul 12 tengahari.
 So sistem badan kita dah identify, pukul 12 perut akan mula secrete gastric juice dan mula spasm (contraction - bergerak2 seperti peristalsis) menandakan bermulanya proses pencernaan. Kalau kebiasaannya, ia akan spasm kepada makanan yang dimakan untuk tujuan menggaulkannya dengan gastric juice tersebut, tetapi kalau kita tak makan apa2 untuk hari itu, perut (dan usus) adalah kosong dan berisi udara sahaja, so itulah yang bergetar dan mengeluarkan bunyi.
Selain dari biorhythm tu, sebenarnya perut/usus kita juga bergerak2 secara berkala/periodically, setiap sejam@dua jam, sama ada mengandungi makanan atau tidak. stimulation2 lain seperti stress, anxiety, caffein dll mungkin juga provoke pergerakan2 ini, yang menyebabkan terjadinya bunyi. Bagaimana pula kalau dah kenyang pun ada bunyi? Kalau dalam keadaan ini, kemungkinan ada beberapa sebab. Antaranya udara yang terperangkap. Mungkin sebab masa makan tu diselang-selikan dengan meminum air, so ketika minum air tersebut kita mungkin menelan udara sekali lalu terperangkap. Kemudian kita sambung makan, lalu push udara tersebut ke dalam usus. Kalau udara tersebut predominantly di hujung2, boleh la keluar sebagai kentut, atau kalau ada di perut, boleh keluar sebagai burping (sendawa/belahak).
 Tapi kalau di tengah2, udara tu kena la travel either ke atas atau ke bawah, so itu yg berbunyi2 perut tu bila digerak2kan oleh dinding usus. Antara sebab yang lain, adalah diet sendiri. Makanan yang tinggi karbohidrat - kentang, kacang yang tidak sempurna dihadam (akibat makan tak kunyah habis) - partially digested, akan mengeluarkan gas ketika di dalam usus. Gas ini juga akan mengeluarkan bunyi apabila dinding usus bergerak2. Selain karbohidrat, bagi mereka yang menghidap keadaan2 tertentu seperti lactose intolerance juga boleh menyebabkan sedemikian. 
Sebab itulah minum air selepas makan, kunyah makanan dengan cermat! Bila perlu berjumpa doktor? Dalam keadaan biasa, growling stomach ini tidaklah pathogenic (menandakan penyakit) tetapi sebaliknya physiologic iaitu fungsi normal badan. Namun, sekiranya ada tanda-tanda lain seperti - ciritbirit @ sembelit, cramp badan, sengkak perut, sakit, sedu (hiccup) dsb, maka lebih baik anda buat pemeriksaan kesihatan.

p.s* makn la ubat cacing due kali setaun..heee

2 comments:

  1. ohhh tidak.....ubat cacing mse 4,5 thub dlu jew mkan....skrg mne ade mkan lgi...

    ReplyDelete
  2. tape..
    jadila penternak cacig yang berjaye cam saye...
    hohoh

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails