Saturday, March 24, 2012

Kisah Ini Mesti Dibaca Oleh Semua Remaja Bergelar Pelajar



Kisah kali ini diceritakan oleh seorang hamba Allah di sebuah taman perumahan di sekitar Ipoh(namanya dirahsiakan)…Kisah ini amat menyentuh jiwa saya apabila ianya diceritakan kembali oleh salah seorang anak murid pengajian saya di taman perumahan tersebut…..

Ceritanya mengisahkan seorang ayah dari keluarga yang miskin..kerja sendiri hanya menoreh getah..datangnya jauh dari kampung..dengan menaiki teksi..membawa beg dan barang-barang milik anak gadisnya.. yang dapat melanjutkan pelajarannya di sebuah institusi pengajian di Ipoh..menyewa di rumah sewa bersebelahan dengan rumah tuan empunya cerita ini.

“Masih saya ingat lagi ustaz…. bagaimana senyuman bangga ayah si gadis ini… yang terlalu seronok kerana anak gadisnya berjaya melayakkan dirinya menjadi pelajar di Institut Pengajian Tinggi.Saya dapat melihat dengan jelas..bagaimana ayah si gadis ini ..sibuk mengangkat barangan anaknya..dengan mulutnya riuh rendah..sambil melemparkan senyuman kepada dirinya…sebagai jiran kepada anaknya itu.Setelah bersalaman dengannya..ayah si gadis ini ramah menceritakan kejayaan anaknya..dan anaknya itulah yang diharapkan akan menempah kejayaan ..seterusnya dapat membela hidup mereka sekeluarga suatu hari nanti."

Sedang kami berbual.. terdengar anak gadis si ayah ini merungut…katanya

“Ayah…kat sini tak ada tilam..la..takkan nak tidur atas toto aje ..nanti sakit lah badan along ni..!!” kata anak gadisnya merungut manja…sambil meneruskan bebelannya dengan suara yang kurang jelas.

Ayahnya hanya tersengih..sambil menjawab

“nantilah ayah belikan..tengah ni duit ayah dah habis…. beli kelengkapan kamu…kita bukan orang senang…”
“Ok lah ok lah…tapi ayah beli cepat sikit tau…nanti macam mana along nak belajar..tidur tak selesa….nanti tak boleh tidur….haaa..ganggu prestasi along..!!”
Ye la…ye la…..nanti ayah beli lah….”

Sebulan telah berlalu…si ayah belum lagi nampak ..kelibatnya membawa tilam yang dijanjikan…mungkin..sedang kumpul duit nak beli tilam agaknya…maklumlah kerja kampung bukan orang senang….rumah yang anaknya sewa pun bayarannya kongsi ramai-ramai…satu rumah duduk lapan orang.
“Apa yang tak seronoknya ustaz ialah….budak-budak perempuan di sebelah rumah saya tu…pada mula mereka duduk menyewa tiada apa masalah ataupun gangguan
tapi lama kelamaan..rumah sewa anak dara di sebelah saya ni dah mula dilawati oleh budak-budak lelaki…ada yang datang bermotosikal dan ada yang datang dengan menaiki kereta….
“Entahlah ustaz..bukan tak tegur..dah tegur dah….tapi jawab budak lelaki yang datang bertandang tu…pakcik ni sapa?…bapak diorang ke ..????” terkedu saya ustaz apa nak dikata lagi…..”Kadang-kadang ustaz bebudak lelaki tu duduk rumah sewa budak perempuan sampai ke tengah malam….gerun saya ustaz….!!”
“Pernah sekali tu saya terfikir untuk melaporkan perkara ini kepada penguatkuasa jabatan agama…tetapi saya risau pulak nanti bebudak lelaki tu akan serang saya balik..atau apa-apakan keluarga saya..saya pun ada anak dara ustaz…risau saya ustaz…apalah upaya saya ustaz…”

“Berkenaan dengan anak gadis si ayah yang malang ni tadi..setiap hari keluar dengan pakwenya…maklumlah orang sedang bercinta..bercouple…mak bapak pulak jauh ..jadi line clear…ustaz..kadang-kadang tengah malam baru nampak balik ke rumah sewanya..entah lah..sedih saya apabila mengenangkan bapanya yang cukup baik.”
Suatu petang ustaz….sedang anak gadis si ayah ni keluar macam biasa dengan pakwenya….ayah si gadis ini sampai ke rumah sewa anak gadisnya….dengan menaiki motorsikal..di belakang motorsikalnya itu terikat tilam kekabu….sambil dia berhenti ..lalu terkial-kial si ayah ini cuba menongkatkan motornya…kerana tilam kekabu itu berat…..kemudian si ayah itu menjerit memanggil nama anaknya.. sambil mengelap peluhnya yang mengalir laju…terdengar suaranya yang mengah..memanggil-manggil anaknya..tetapi tiada sahutan…sunyi…kerana hari itu hari cuti…ada yang dah balik kampung hujung minggu dan ada yang biasa la..tengah menenggek di belakang motorsikal pakwe mereka…termasuklah anak gadis si ayah yang malang ini.

“Saya pun keluar dari rumah….lalu memanggil si ayah ini tadi..abang..mari masuk berehat di rumah saya dahulu…bebudak ni tak ada mereka keluar agaknya…”kata saya kepada si ayah .”

“Ke mana mereka pergi….agaknya…keluar ramai-ramai ke.bila balik agaknya.?” tanya ayahnya…bertalu-talu…saya hanya mendiamkan diri….lalu saya berkata kepada si ayah…tak mengapa bang…rehat dulu..abang letih tu datang dari jauh….bawak masuk motor abang tu ke dalam laman rumah saya….”

Si ayah bersetuju kerana tiada pilihan lain…nak balik alang-alang..dah sampai ..bukannya dekat..lagipun bukan senang nak datang balik…..si ayah nampak keletihan sambil menolak motorsikalnya dengan beban tilam yang berat.

Si ayah menunggu…sehinggalah waktu maghrib telah masuk….si anak masih tidak balik lagi….saya mengajak si ayah masuk ke dalam rumah mandi dan menunaikan solat maghrib ..kemudian saya menjamunya makan malam.Si ayah nampak keberatan tapi apa kan daya kerana menunggu anaknya …lantaran hati kecilnya merasa risau kalau-kalau anaknya tidak selesa tidur di atas toto…takut kesihatan anaknya terganggu.
Sedang kami duduk menunggu anaknya….yang masih tidak balik walaupun waktu isyak sudah lama berlalu….tiba-tiba si ayah sudah mengesyaki sesuatu…..lalu bertanya kepada saya…”Anak saya ni keluar dengan siapa sebenarnya encik?”

Saya hanya terdiam…tak terkata apa-apa….lalu saya menjawab…”beginilah bang..abang tunggulah sampai dia balik ..lihatlah sendiri dan tanyalah sendiri dengannya.”

Si ayah semakin risau……dan semacam sudah mengesyaki sesuatu yang tidak baik sedang dilakukan oleh anak gadisnya itu.Tepat pukul 2.15 pagi…barulah anak gadisnya pulang..dengan membonceng motorsikal pakwenya..memeluk mesra…pakwenya….berhenti di depan rumah sewa
Si anak gadis itu kemudiannya turun dari motorsikal pakwenya…sambil menanggalkan topi keledar diikuti oleh pakwenya,..itu….mereka tidak terus berpisah tetapi berbual mesra di hadapan rumah..tanpa menyedari…perlakuan mereka itu dilihat oleh kami berdua….

Mereka berpegangan tangan..sambil ketawa….bergurau….dan tiba-tiba..pakwe si gadis itu mencium bibirnya…!!!Subhanallah….saya tak boleh bayangkan keadaan ayahnya ketika itu yang bangun dan hendak bergerak menuju ke arah anaknya…tetapi saya tahan….kata saya kepada ayahnya..:”Jangan bang…sekarang dah pagi…jangan mengamuk tengah ni nanti..abang yang dapat malu…biarkan budak lelaki itu balik dulu”.

Hampir setengah jam kami melihat babak mesra bercumbu dan berpeluk itu…barulah budak lelaki itu pulang…si gadis itu pun masuk ke rumahnya…..
Setelah beberapa minit barulah ayahnya menolak motorsikalnya…dan menghidupkan enjin lalu berhenti di depan pintu pagar rumah anaknya..seolah-olah dia baru sampai…lalu dia memanggil nama anaknya….Anak gadis ini membuka pintu sambil merungut terkejut dengan kehadiran ayahnya pada lewat pagi sebegitu…sambil katanya..:”hah ayah apasal datang pagi-pagi macam ni…..tak boleh tunggu besok..?

Si ayah terus meluru lalu menampar…muka anak gadisnya…menjerit-jerit…marah..

”Oooo…..buat apa datang pagi buta ye….kamu tahu tak… aku sampai sejak dari petang tadi..menunggu kamu…bawakkan tilam untuk kamu…..jenuh aku tunggu kamu….ni ha…pakcik ni yang tumpangkan aku..rehat..sembahyang …makan…..aku datang dari jauh letih…sebab risaukan kamu…sayangkan kamu..tapi kamu…keluar sampai jauh malam….dengan pakwe kamu ye…dah la tu kamu bercium beromen depan aku..anak tak tahu diuntung….aku malu tau tak…maluuuuu….anak kurang ajar..anak derhaka….anak tak mengenang budi…..aku jaga kamu….aku tatang kamu macam minyak yang penuh….macam ini balasan kamu…macam ni balasan kamu..pada aku..haaaa!!! anak ****……..

berdebub…gedebab….kali ini saya lihat dia terajang anaknya ustaz…..saya masuk ke dalam rumah dan memegang si ayah dan memintanya mengucap….beristighfar….bersabar……….

Anak gadisnya…menangis meraung…merayu…memohon keampunan…..hu hu hu ayahhhh…ampunkan alongggg….huwaaaaa…ayah alongggg salah …along berdosa dengan ayah…..hunhuuuuuu…….!!Kau memang anak celaka…..memalukan keluarga…orang tua..kalau mak kamu tahu ni pasti mak kamu akan sedih sangat….tadi..mak kamu nak ikut..rindu nak tengok kamu…aku tak bagi tau tak…. sebab nak bawak tilam ni….kamu tau tak tilam ni berat….tilam kekabu…aku bawak dari kampung jauh….terhoyong hayang aku..bawak motor…tadi pun nyaris tak kena langgar dengan lori..tau tak…??

Kata si ayah sambil menangis…….suasana pilu…..saya juga menitiskan air mata….sedih melihat ayah yang separuh abad,,,menangis kecewa dengan perbuatan anak gadisnya.“Sudah..kau kemaskan barang….pagi ni jugak balik ikut aku….balikkkkk…ikut aku…cepatttt,………kata ayahnya….

Sejak itu ustaz saya tak nampak lagi anaknya itu balik ke rumah sewa disebelah rumah saya itu…Tilam yang dibawa oleh ayah si gadis itu masih ada di rumah saya ditinggalkan oleh ayahnya…kerana tidak mampu dibawa balik lantaran si ayah membawa anaknya balik pada malam itu juga.
Pada malam itu juga si anak gadis itu balik ke kampungnya,….dengan membonceng motor…tetapi bukan di belakang pakwenya…tetapi dibelakang bapaknya……kesiannn ustaz…kesiannnn……

Friday, March 23, 2012

LAIN DI MULUT LAIN DI HATI

Thursday, March 22, 2012

SAYA SUKA TENGOK BODY MANTAP AWEK SAYA

sekadar gambar hiasan

Saya suka tengok jari runcing awak. Cantik betul. Sampai takut saya nak pegang. Bukan takut patah. Tapi takut nanti jari kita tak boleh tolong antara satu sama lain. Di satu hari yang dahsyat depan yang Maha Esa.

Saya suka tengok rambut awak. Lurus macam teknik rebonding. Sebab tu saya belikan tudung. Bukan sebab jeles orang lain tengok jugak. Tapi takut nanti kena bakar api neraka.

Saya suka tengok body awak. Mantap giler. Sebab tu saya belikan awak jubah dan telekung. Supaya masa awak berjumpa dengan Kekasih awak Yang Utama nanti, awak lagi cantik dan berseri menghadap-Nya. Saya pun tumpang dapat pahala.

Saya risau tengok awak tak tidur, tak makan sebab rindu kat saya. Saya pun macam tu jugak. Awak tanya apa ubatnya? Saya pun bagi awak Al-Quran sebagai penenang jiwa.
Semoga lebih cintakan-Nya dari saya.

Saya sedih tengok awak. Selalu pesan macam-macam kat saya. "Makan, minum, drive elok-elok tau. Nanti awak sakit saya susah ati bla bla bla bla". Tapi bila keluar dating sama-sama, terlalu asyik hingga tertinggal Zohor. Awak langsung tak kata apa satu pun. Berdosanya saya.

Kesimpulannya, saya memang sayangkan awak. Nak setia pada awak. Tapi, saya dah tak sanggup nak tanggung dosa kalau kita terus ber'couple'. Saya nak kahwin dengan awak cepat-cepat. Nak hidup bahagia bersama di dunia dan akhirat terutamanya.


Semoga kita saling mengingati dan menginsafi diri kita. Dosa saya sendiri pun bertimbun. Nak tanggung dosa awak lagi lepas ni. Ya Allah, ampunkanlah dosa kami. Jauhilah kami daripada perkara-perkara mungkar dan keji. Engkau pertemukanlah jodoh kami agar hubungan ini halal dan mendapat keredhaan dari-Mu Ya Allah.


“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji (fahisyah) dan suatu jalan yang buruk.” (Al-Isra’: 32).

Aku dan Dia Sudah Putus




“Aku dan dia dah putus…”

“Kenapa?”

“Aku dah x sayangkan dia. Pelik bukan.tiba-tiba saja perasaan tu hilang”

“Kau pasti dengan keputusan kau. Kau x kesiankan dia? Dia sayang kau…”

“Kesian la jugak. Tapi bila aku fikir balik, lagi kesian kalau aku teruskan. Aku dah x mampu…”

“Buatlah apa yang kau rasa terbaik….”

selepas setahun.

“Aku geram. Dia tipu aku. Lepas setahun baru aku tahu…”

“Kenapa? Apa yang dah jadi…?”

“Dia ada ramai perempuan belakang aku. Dia tipu aku. Aku rasa pedih. Terlalu pedih…”

“Kenapa kau pedih. Kan perasaan kau dekat dia dah lama hilang”

“Entah. Mungkin rasa dikhianati. Tak dihargai. Mungkin kalau aku sayang dia. Sekarang aku dah longlai. Separuh mati aku terluka. Rabak. Koyak. Patah….”

“Lupakanlah. Jangan bebani hati fikiran diri kau dengan benda dah lepas ni…Tidurlah dah lewat…”

“Aku tak boleh stop. Mata aku tak boleh nak lelap. Kecewa aku menggunung. Otak aku overtime….”


beberapa bulan kemudian

“Aku selalu tertanya-tanya kenapa perasaan aku pada dia boleh hilang. Sekelip mata.”

“Kau ada jawapan?”

…senyum “Ada…Mudah.”

“Apa dia?”

“Bila aku pandang semua benda yang jadi tu ada hikmah. Aku mula refleksi balik segala apa yang aku dah buat. Apa yang jadi dalam hidup aku. Dan aku dapat jawapan.kau nak tahu?”

“Kongsi lah…”

“Allah sayang aku. Dia taknak aku setia pada orang yang x hargai aku. Dia benarkan aku tahu kebenaran setelah setahun.mungkin masa tu baru kekuatan aku cukup untuk menampung kekecewaan aku. Dan aku fikir-fikir balik, Allah beri yang terbaik untuk aku. Sedangkan banyak benda yang aku lalai. Hubungan aku dengan Allah aku terabai.”

“Maksud kau?”

“Aku banyak berfikir. Refleksi balik segalanya. Cari jawpan pada soalan-soalan aku. Aku kadang-kadang lalai dalam mengingati Allah. Leka dengan cinta lelaki. Aku dah bazirkan masa, duit untuk cinta lelaki. Aku dah sedar aku sepatutnya fokus cinta kepada Pencipta. Nak tahu sesuatu?”

“Teruskan aku dengar…”

“Aku pernah tanya kenapa aku jumpa lelaki yang salah. Sekarang aku rasa aku tahu kenapa. Aku belum cukup baik. Dan aku kena betulkan diri aku untuk dapat yang terbaik. Rasa cinta itu memang anugerah daripada Allah, tapi kita manusia ni lebih menghargai rasa cinta itu daripada Si Pemberi.

Kakak sepupu aku pernah cakap bila kita couple susah nak kawal bukan…Rindulah sayanglah then gaduh sampai emo seminggu. Lepas itu mula nak pegang-pegang tangan, bergambar rapat-rapat…Sebab tu, lebih baik mencegah daripada mengubati bukan…”

“So sekarang?”

“Aku tengah berjuang.menjadi lebih baik.doakan.selangkah.dua langkah…aku sedang berlari.mendekati Pencipta…”

“Lelaki? Cinta?”

“Hanya yang Halal. Janji Allah itu pasti.”

“Kau yakin sekarang? Rasa lebih baik?”

“Alhamdulillah. Semua jawapan-jawapan yang aku cari membawa aku pada Allah. Aku nampak cahaya melambai-lambai dari jauh. Cahaya itu yang buat aku bangun. Dan ketenangan itu milik aku. Sungguh, hikmah itu kalau dicari gali manisnya tiada berpenghujung. Aku khilaf sebab aku tahu Allah sentiasa ada. Cuma manusia yang mencipta jarak.

Itu kata-kata yang aku rasa sesuai dengan situasi aku. Mungkin dulu aku nak dekat dengan Dia bila nak sesuatu atau sedih kecewa saja. Tapi sekarang aku dah sedar dan faham tanggungjawab aku. Allah buktikan lagi sayang Dia pada aku dengan adanya perasaan ini. Syukur ”

p/s : Semoga bermanfaat

MANUSIA : BODOH: tak belajar dari pengalaman sendiri dan tak belajar dari pengalaman orang lain

MANUSIA PANDAI: belajar dari pengalaman sendiri tapi tak belajar dari pengalaman orang lain

MANUSIA BIJAK: belajar dari pengalaman sendiri dan pengalaman orang lain….

AKU TIDAK AKAN SUNYI


Apa maksud sunyi?

Sunyi bila tiada yang ada disisi?….
Sunyi bila makan seorang diri,
Sunyi bila tiada orang disekeliling kita?..
Sunyi bila tiada yang pedulikan kita?….

Ermmm….
Sunyi bagi kamu2 semua apa?…
Sunyi tak bila tak da couple?………..

Yups…itu la yang diutarakan oleh seorang sahabat aku….
Dah lama soalan ini ditanyakan…
Tiba-tiba je terasa nak update kat sini…
Satu hari kawan aku tanya..
“Ko ada couple?” tanya dia pada aku.

Dah terang lagi bersuluh. Aku jawab “tak pernah lak kenapa?” sambil terfikir kenapa dia tanya soalan cepu emas ini.
Dengan muka yang terkejut, dia sambung bertanya lagi. “kau tak rasa sunyi ke tak da couple?”
ermm, aku tidak pernah terfikir soalan itu akan diajukan kepada aku, lama aku berfikir. Sebab selama 20 tahun aku hidup tanpa couple, aku tidak pernah fikir pasal sunyi dan alhamdullilah belum pernah lagi terdetik di hati ini menyatakan sunyi sebab tidak bercouple.

Sambil tersenyum aku menjawab “ Alhamdullilah, tak pernah pulak aku rasa sunyi sebab tidak bercouple ini.”

Lalu aku biarkan dia sendiri berfikir sejenak.

Ya Allah SWT sepanjang hidup ini belum pernah aku merasakan sunyi dalam hidup aku. Aku benar-benar bersyukur dengan kemudahan yang telah diberikan kepada aku. Betapa syukurnya aku dengan kasih sayang-Mu kerana kebahagiaan yang telah kau berikan kepada aku. Dalam hati aku berbisik… Aku tidak pernah merasakan apa itu sunyi selagi…


Ada cinta yang teragung yang telah terbentang indah di depan mata..iaitu CINTA dari ALLAH SWT…
Ada KASIH dan RINDU yang terindah dari RASULULLAH SAW…
Ada KELUARGA yang sentiasa menjaga dan mengambil berat perihal diri ini…
Ada SAHABAT yang selalu mewarnai hidup ini Ada GURU yang tidak pernah lelah dalam mencurahkan ilmu…

Dan insyallah aku tidak akan merasai sunyi kerana…
CINTA dari ALLAH SWT akan kekal terbentang luas untuk hambnya..
Kasih dan rindu Rasulullah SAW tidak akan pernah padam walau seketika untuk umatnya..
Aku hanya punya keluarga ini sahaja untuk seumur hidup ini, mereka lah akan sentiasa mengambil berat akan diri ini… Sahabat yang aku miliki akan sentiasa ada di saat susah dan senang aku..
Setiap masa akan sentiasa ada guru yang memberikan ilmu..
bukan sahaja manusia tetapi pengalaman juga kan menjadi guru buat diri ini…

Akan datang, insyallah akan hadir seorang yang akan menjadi pemimpin dalam hidup ini. Jodoh aku, yang akan menjadi halal buat diri ini. Dia juga akan tidak membiarkan hidup ini sunyi. Selagi aku menjadi yang halal untuknya.

Amin. Mudah-mudahan…

Tuesday, March 20, 2012

DuLu dan KiNi (Nasyid Vs K-Pop)

Assalamualaikum w.b.t.

entry kali ni bukan bertujuan untuk menyakitkan ati mane2
pihak lebih2 lagi peminat fanatik K-pop tetapi sekadar pandangan peribadi dan juge menyentuh isu2 semasa..

korang ingat x mase kite kecik2 dulu (awal 90 an) zaman tu K-Pop xmuncul lagi..tapi kumpulan nasyid dan juga lagu2 nasyid memang femes..
Sepohon Kayu - Kumpulan Saujana,

Sepohon kayu daunnya rimbun
Lebat bunganya serta buahnya
Walaupun hidup seribu tahun
Kalau tak sembahyang apa gunanya..

dari budak2 kecik sampai la mak2 dan jugak pangkat datuk dok menyanyi lagu ni. dan secara tidak langsung lagu tersebut memberi nasihat dan juga menyeru kite2 yang mendengar ni menunaikan solat..sebab takut dengan siksaan yang dinyatakan didalalam lagu tersebut.

Dan jugak kumpulan nasyid yang femes dengan lagu
Demi Masa - Raihan.


Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan...
Yang beriman dan beramal saleh

Bile dengar lagu tu,bawu la aku tau sebenarye lirik lagu tu merupakan terjemahan Surah Al-Asr..yang menyeru umat islam supaya menghargai masa dan beramal soleh.

Tapi,bile zaman da berubah ni..lagu2 nasyid seolah2 tenggelam dek arus zaman. nak dengar lagu nasyid dekat radio pun semput2 aje.. kalau ade pun lepas azan.. tapi kalau lagu K-Pop 24 jam ade..haha! x dinafikan aku jugak peminat lagu2 korea tetapi tidak la terlalu fanatik.walaupun sepatah haram aku x faham maksud lagu die tapi nak jugak dengar..

Nobody But You -Wonder Girls
antara lagu yang bermain di bibir remaja malah kanak2 berusia 3 taun mase kini.

malangnya pengaruh K-Pop ke negara kite memberi impak yang besar..terlalu banyak pengaruh negatif berbanding positif. sampai ke satu tahap untuk menghadiri konsert sahaje seseorang itu sanggup mengeluarkan ratusan ringgit,x dtambah lagi dengan poster2,aksesori dan sebagainya.

Hiburan yang berlebihan umpama meneguk air laut.
Makin diteguk makin terasa dahaganya.
Air laut itu pun tak mampu nak hilangkan dahaga.

Yang membuat aku tergelak bile ade artis2 malaysia sanggup 'copy n paste ' gaya serta cara pemakaian yang secara terang terangan bertentangan dengan hukum agama..nauzubillah. (demam k-pop punye pasal)

Satu yang menarik untuk disedari dan dihayati,hiburan dalam Islam diperlukan hanya dalam kuantiti yang sedikit.Maknanya umat Islam tidak memerlukan Hiburan dalam kuantiti yang banyak apatah lagi berlebihan..

kat bawah ni ade satu video yang agak menarik untuk tontonan umum..


Thursday, March 15, 2012

doa seorang hawa








Aku Cuma An-Nisa'
Ya Allah..
Jadikan aku tabah seperti Ummu Khadijah
Sehingga dirinya digelar afifah solehah
Dialah wanita pertama
Tiada ragu mengucap syahadah
Pengorbanan bersama Rasulullah
Susah senang bersama
Walau hilang harta kerana berdakwah
Walau dipulau 3 tahun 3 bulan
Imannya sedikit pun tidak berubah
Mampukah aku setabah dirinya?
Andai diuji sedikit sudah rebah
Baru dihina sudah mengalah
Ya Allah..tabahkan aku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Fatimah Az-Zahrah
Betapa tinggi kasihnya pada ayahandanya
Tidak pernah putus asa pada perjuangan dakwah baginda
Anak yang semulia peribadi baginda
Tangannya lah yang membersihkan luka
Tangannya jua yang membersih cela
Pada jasad Rasulullah tercinta
Gagahnya dirinya pada dugaan
Mampukah aku sekuat Fatimah?
Saat diri terluka dendam pula menyapa
Saat disakiti maki pula mengganti
Ya Rabbi..teguhkan hatiku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku sehebat Masyitah dan Sumayyah
Tukang sisir yang beriman
Dan keluarga Yasir yang bertaqwa
Sungguh kesabaran mereka menggoncang dunia
Iman tetap terpelihara walau nyawa jadi taruhan
Mampukah sabarku seperti mereka?
Tatkala digoda nafsu dunia
Entah mana hilangnya iman di dada
Ya Rahman
Kuatkan imanku seperti Masyitah
Terjun penuh yakin bersama bayi ke kuali mendidih
Kerana yakin Allah pasti disisi
Sabarkan aku seperti Sumayyah
Biar tombak menusuk jasad
Iman sedikit pun tidak rapuh.

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Ummu Sulaim
Perkahwinannya dengan Abu Talhah atas mahar iman
Islamlah Abu Talhah sehingga menjadi sahabat Rasulullah
Betapa hebatnya tarbiyyah isteri pada suami
Hinggakan segala panahan kepada Rasulullah pada hari Uhud
Disambut dengan belakang jasad Abu Talhah
Ya Allah
Tarbiyyahkan aku pada cinta sepertinya
Tingginya nilai cinta pada harga iman
Mampukah aku menatap cinta itu?
Sedangkah fisikal menjadi pilihan
Ketulusan iman diketepikan
Ya Allah..ilhamkan aku pada cinta sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku sehebat Aisya Humaira
Isteri termuda Rasulullah
Biar dilempar fitnah
Dia tetap teguh pada ketetapanNya
Isteri sejati yang memangku nabi
Pada saat terakhir baginda
Hadis dan sunnah Rasulullah dipertahankan
Betapa hatimu seorang mujahidah
Ya Allah
Mampukah aku contahi dirinya?
Pada fitnah yang melanda
Diri mula goyah dan putus asa
Teguhkan imanku sepertinya..Ya Rahim.

Ya Allah..
Teringat diri pada Khansa
Empat orang anaknya mati dijalan Allah
Dia meratap tangis
Anak sulungnya syahid
Anak keduanya turut syahid
Anak ketiga dan keempatnya jua mati syahid
Namun tangisan itu bukan kerana pemergian anak tercinta
Jawabnya kerana tiada lagi anak yang dihantar untuk berjihad
Ya Allah
Berikan aku kekuatan sepertinya
Agar bersedia pada akhirat.



Wahai kaum Adam yang bergelar khalifah
Diriku bukan setabah Ummu Khadijah
Bukan jua semulia Fatimah Az-Zahrah
Apa lagi sesabar Masyitah dan Sumayyah
Mahupun sehebat Ummu Sulaim
Dan tidak seteguh Aisya Humaira
Kerana diriku cuma An-Nisa' akhir zaman
Dimana ibadah sambil lewa
Dimana dunia yang terus dipuja
Dimana nafsu fana menjadi santapan utama
Dimana batas tidak terjaga
Dimana ukhwah hilang serinya.

Wahai kaum Hawa
Kita cuma An-Nisa'
Para pendosa yang terbanyak di neraka
Lantas walau tak setabah para mujahidah
Tabahlah pada ketetapan Allah
Kerana padanya ada syurga!
Walau tak semulia para wanita sirah
Tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara
Kerana padanya ada pahala!
Walau tak sesabar para wanita solehah
Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyeksa
Kerana padanya ada bahagia!

Sesungguhnya Hawa tercipta dari tulang rusuk kaum Adam
Bukan untuk ditindas kerana lemah
Tapi untuk dilindungi kerana indah
Dan indah apabila tertutup terpelihara
Kerana disitulah terjaganya syahadah
Bak mekarnya wanita dalam sirah
Tuntunlah kami kearah syurga
Bicara dari An-Nisa' yang hina
Makbulkan doaku, Ya Allah...
Amin.

sumber


Friday, March 9, 2012

SEMAKIN TUA DUNIA, SEMAKIN RAPUH AKHLAK MANUSIA


assalamualaikum w.b.t..

salam sejahtera dan salam satu malaysia.. alhamdulillah,syukur pada Tuhan ke ats segala nikmatNYA dan dengan izinNYA aku masih lagi mampu bernafas di bumi mesia ini..

1st week dekat shah alam agak memenatkan sebab terpaksa setelkan sume mende dengan sendirinye..disebabkan u kat sini bukan men gabak besarnye,aku dengan jayenye membuat penyesatan dengan jaya disini..mau ke kelas tetapi terpergi ke FAKULTI ELEKTRIK yang langsung tiade kena mngena dengan course yg aku amek..

then,aku meredah FAKULTI KIMIA semate2 nak ke HEP yang terletak jauh dia atas BUKIT TONGGEK(name dowg bagi sebab bukit tu tegak sangat,sape2 yang jalan naik bukit tuh mest bontot dye tertonggek dengan atomatik) yang terletak jauh di PTAR 1. membe aku yang senior cakap kete naek pun tersemput2 apetah lagi berjalan kaki..sesape yang stadi kat sini mest tau betape jauhnye jarak dari DC ke sane lebeh2 lagi dengan mggunakan pengangkutan BAS no11 ..

okeh..abes cite sal aku yang tiade kena mngena dengan tajuk..fullstop.!

idea entry ni timbul pas aku kelua ngan hosmet aku semalam..ktowang pegi membeli belah barang keperluan kat klang. hajatnye nak ke POPULAR beli stationary ngan buku,nak gune la kupon 1malaysia tu..masuk2 je kedai tu.. pergh! bukan men ramai manusia kat dalam tu,masing2 amek brg macm esok da tade kedai bukak je.. disebabkan barang yang aku nak da abis so aku kelua la..membe2 aku kat dalam lagi.


sepanjang penantian aku selama sejam tu,bnyak la ragam2 mnusia yang bermain kat depan mate aku..macam g tgok wayang plak.. ade bnyak sangat adegan2 18sx dan jugak kemungkaran yang nyata seolah2 tiada batasan ..dan aku rase tak perlu aku nak list segala kemungkaran dan adegan tersebut sebab korang sendiri pun dah tau.astaghfirullahhalazim..semoga aku dijauhkan dari segala macam kemaksiatan dunia.nauzubillah.

Sabda Rasulullah saw :

(إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنْ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ (صحيح البخاري

“Sesungguhnya syaitan mengalir pada tubuh keturunan Adam pada aliran darahnya”
(Shahih Bukhari)

Demikianlah dahsyatnya kekuatan syaitan untuk mempengaruhi pancaindera, menundukkan telinga dan penglihatan manusia agar tunduk kepada hawa nafsu dan dosa. Demikianlah panca indera manusia, terus dimasuki oleh kekuatan syaitan sampai ke jiwanya sehingga saban waktu syaitan makin berkuasa dalam jiwanya malah makin tertutup jiwanya dari keinginan mulia.

Makin banyak sangka buruknya, makin banyak sombongnya, makin banyak menghina hamba Allah, semakin gelap keadaan itu maka semakin sempitlah terasa kehidupannya walaupun ia dalam keluasan harta, walaupun ia dalam kemudahan, walaupun ia disanjung orang. Maka ketika jiwanya merasakan kesempitan itulah ia tidak merasakan kebahagian melainkan azab. Masya Allah! Jika di dunia lagi sudah merasakan azab, bagaimana pula hal keadaan di akhirat kelak. Na’udzu billah!


Wednesday, March 7, 2012

Pengakuan Seorang Lelaki Yang Mencari Keredhaan Allah


Sudah begitu lama aku pendamkan.

Wahai wanita, wahai jelita, wahai pemilik tulang rusuk ku.

Aku tidak dapat menahan mataku daripada melihat kecantikan mu.

Aku tidak dapat menahan mataku daripada melihat keindahan rupa mu.

Aku tidak dapat menahan mataku daripada melihat keindahan yang ada pada dirimu.

Sesungguhnya ALLAH telah jadikan dikau wahai wanita makhluk paling cantik dipandang mata, sebaik-baik perhiasan yang mampu menarik pandangan setiap mata di sekitarmu.

Aku tidak dapat menahan diriku.


Wahai wanita.

Kau pemilik segala keindahan.

Kau tetap indah dalam apa jua keadaan.

Kau tetap cantik dalam apa jua keadaan.

Kau tetap 'sexy' dalam apa jua keadaan.

Maka dengan itu.

Ingin sekali diri ku yang hina ini merayu kepada mu.

Agar kau labuhkan lah tudung mu

Menutup bahagian lehermu, dadamu

Agar kau longgarkanlah pakaian mu

Menyembunyikan bentuk tubuh mu

Kerana pada kaulah wanita segala kecantikan.


Biarlah segala kecantikan yang ada padamu itu

Menjadi tatapan buat suami tercintamu

Kerana syurgamu terdapat pada suamimu

Maka taatilah suamimu wahai wanita

Jagalah aibmu hanya untuk suamimu

Jagalah keindahan, kecantikan, perawanmu hanya untuk suamimu

"Dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka..." An Nur [24:31]




Wahai wanita.

Seindah hiasan dunia adalah wanita solehah

Yang menjaga auratnya daripada pandangan mata lelaki ajnabi

Yang akan menjadi perhiasan buat suaminya

Yang akan membantu kaum adam

Untuk menjaga iman mereka

Sayangilah mereka

Kerana pada salah satu daripada merekalah yang akan memimpin mu ke syurga firdaus


Kasihanilah mereka wahai jelita.

Benarkan mereka merasai zat ALLAH yakni syurga

Benarkan mereka merasai nikmat hidup di syurga dan dunia dengan aman.

Jagalah aurat mu.

Jagalah maruah mu.

Supaya tidak menyeksa kaum Adam

Sayangilah mereka

Kerana mereka juga Saudara seIslam kita

Benarkan kita dan mereka sama-sama merasai nikmat syurga ALLAH.


Ku hanya mencari keredhaan ALLAH

Ku hanya ingin mencari keampunan daripada ALLAH.

Ku hanya ingin mencari kehidupan akhirat yang indah di mahligai jannah.

Ku hanya ingin dikau wahai wanita dan juga kaumku wahai kaum adam merasai nikmat syurga ALLAH bersama.

Ku hanya inginkan perubahan bersama.

Kejam bagi diriku melakukan perubahan keseorangan.

Janganlah kita bebankan lagi dosa kita.Begitu juga wahai kaum adam termasuk diri ku.

Jagalah pandangan mata kalian. Bukannya salah kaum hawa mahupun kaum Adam. ALLAH menguji hambaNya. Kawal lah nafsu.Kawal lah bisikan syaitan. Kawal lah diri. Jaga lah iman. Jaga lah hati.

Insyaallah


Tuesday, March 6, 2012

Selagi belum sah, dia BUKAN JODOH..

Entry ni mungkin akan mengguris perasaan sesetengah pihak.
So read at ur own risk. Heh.



Di kalangan rakan seperjuangan, mungkin akulah yang paling awal mendirikan rumahtangga. Umur 22 tahun. Dan mungkin sebab tu jugak aku selalu jadi tempat rujukan rakan-rakan lain dalam soal perhubungan ni.
Terus-terang aku cakap, walaupon dah nak masuk 7 bulan aku kawen, aku masih dalam proses menyesuaikan diri. Banyak lagi benda baru yang aku kena belajar.
Banyak sangat.



So kalau orang mengadu kat aku pasal masalah percintaan diorang pon, aku cuma mampu dengar dan bagi encouragement sebagai seorang kawan.
Kalau nak aku solve masalah, sesungguhnya aku tak mampu.



Sebelum ni aku pernah buat entry pasal kawan aku, Cik M yang baru putus cinta and datang mengadu kat aku. Korang boleh la baca.



Dan dua hari lepas, aku dapat SMS dari sorang lagi kawan aku. Kali ni lelaki.
Nama dia Davy Jones (bukan nama sebenar).
Nama awek dia, Paris Hilton (bukan nama sebenar).

So ni SMS dari Davy Jones yang aku terima:

Salam. Jiji, kau ape cer? Fifi amacam? Ok?



Aku reply:

Okay. Sihat.. bla..bla..Apsal tetiba je msg aku nih? Ada good news ke?



Davy Jones reply balik:

Banyak la kau good news. Masalah ade la. Paris Hilton desak aku la. Dia nak kawen. Aku ajak dia tunang dulu tapi dia taknak. Dia nak kawen jugak. Bengang giler aku weh. Dia tu tak paham aku la. Aku dah la baru je keje. Belum stabil lagi. Aku nak beli rumah. Nak beli kereta. Kau lain lah family boleh tolong. Aku kena cari duit dulu nak kawen. Tapi Paris Hilton taknak paham. Dia desak aku, dia mintak clash doh. Dah 5 tahun kitorang kapel wei..Senang-senang je dia wat taik..Aku ni nampak je gengster, tapi dalam hati ada taman. Haha




Hmmmm..so ape pendapat korang dengan situasi yang dihadapi oleh Davy Jones dan Paris Hilton tadi?
Untuk pengetahuan korang, Davy Jones ni kawan aku masa degree dulu. Sebaya dengan aku (23tahun). Sebaya jugak lah dengan Paris Hilton yang aku pernah kenal masa Matriks dulu. Memang cun orangnya, tapi agak Queen Control.



Ape-ape pon, bagi aku lah kan...



1) Kau bercintalah lama mana pon, 10 tahun ke doploh tahun ke.. Perkahwinan tu tetap akan jadi sesuatu yang baru. Kau tetap kena siapkan diri, mental, ilmu untuk tempuhinya. Kau jangan ingat kau dah bercinta sakan, kau dah kenal dia 101%! Memang kau silap. Bercinta is just the SURFACE! Berkahwin is something DIFFERENT yang kau takkan faham, selagi kau tak kawen.



2) Kenapa kena mendesak bagai, sedangkan Jodoh tu dah ditentukan sejak azali. Ye betul, memang kena berusaha untuk ketemu jodoh, tapi bukan dengan mendesak! Bagi aku, jodoh tu akan tiba just at the right time and place! By the time jodoh dah sampai, segalanya pasti dipermudahkan olehNya.



3) CINTA sahaja tak cukup untuk dijadikan modal untuk kawen. Aku taknak cakap pasal duit. Tu terpulang kepada pendapat masing-masing. Tapi aku lagi suka guna term nafkah. NAFKAH ZAHIR DAN BATIN. Kau dah ready ke? Mampu sediakan tempat tinggal? Makan pakai anak bini? Mampu imamkan isteri waktu solat? Fikirkan.. bukan bakal suami je kena fikir, si isteri juga.. Kena faham.



4) Selagi kau belom kawen, si dia belum dikatakan JODOH. Baguslah kalau kau dah "niat" nak sunting si dia sebagai isteri/suami satu hari nanti. At least niat kat situ suci dan ikhlas.TAPI! Kau kena faham, semua tu belum pasti. Yang menentukan ialah Tuhan. Bukan kau. So selagi belum ada ape-ape ikatan, bersedialah atas semua kemungkinan.. MUNGKIN DIA BUKAN JODOH KAU..ADA YANG LEBIH BAIK.



5) Kenapa nak bermati-matian sangat masa bercinta? Sampai makan diri? Bukan ke CINTA tu sepatutnya sesuatu yang indah. Dah tu kenapa kena sacrifice segalanya masa bercinta sampai kau menderita? Islam sendiri tak suka susah/menyusahkan. JODOH tu SEBENARNYA MUDAH. Kau kena yakin.



6) Aku rasa umur 23 tahun untuk seorang lelaki yang sederhana nak mengakhiri zaman bujang adalah sangat awal. Macam yang Davy Jones cakap tadi, dia baru je mulakan kerjaya dia. So belum cukup mampu untuk berkahwin. Laki aku sendiri kawen umur 27. Tapi bab-bab umur ni terpulanglah jugak kan. Yang penting MAMPU. Paris Hilton tu pon sepatutnya faham keadaan ni. Dia patutnya lebih membantu/bagi sokongan instead of mendesak. Kalau sekarang pon dah macam tu perangainya, lepas kawen apatah lagi. Lebih banyak hal yang perlukan persefahaman macam ni.




Aku cuma mampu harapkan yang terbaik buat Davy Jones dan Paris Hilton.
Sebab kedua-duanya kawan aku.
Sama ada berpisah atau masih bersama, aku harap dua-dua kuat dan teruskan hidup.
This is not the end of the world.
Tuhan akan bagi hujan dulu, sebelum Dia bagi pelangi.
Aku yakin lepas ni korang pasti lebih matang.



Monday, March 5, 2012

HUKUM CEKAK PINGGANG


Apa itu bercekak pinggang?Mungkin sesetengah daripada kita tak tahu apa itu bercekak pinggang. Bercekak pinggang ialah di mana kita meletakkan tangan kita di pinggang. Mungkin ramai daripada kita tidak tahu apa hukumnya bercekak pinggang ini. Dan mungkin juga ada antara kita yang tidak menyangka yang bercekak pinggang ini makruh hukumnya.

Jujurnya saya sendiri pun baru tahu, dan tak pernah tahu pun selama ini. Ingin sekali sayang kongsi sedikit informasi tentang hukum bercekak pinggang ini yang saya dapat dari mendengar ceramah dari Ustaz favorite saya, tak lain tak bukan mestilah Ustaz Kazim Elias Al-Hafiz.Rasulullah melarang kita bercekak pinggang ketika di dalam solat. Hal ini kerana yang pertama bercekak pinggang ialah perbuatan iblis ketika diturunkan ke dunia.

Ketika iblis diturunkan ke dunia ada dua hal yang dia lakukan iaitu bersiul dan juga bercekak pinggang. Bercekak pinggang ialah makruh kerana itu adalah perbuatan Iblis Laknatullah. Bercekak pinggang ni bagi kita biasalah, asal nak bergaduh cekak pinggang, asal cekak pinggang je bergaduh. Tak sah kalau tak bercekak pinggang ketika sedang marah mahupun bergaduh, sehingga kita sendiri pun tahu kalau seseorang itu bercekak pinggang dengan muka yang agak tegang, ha confirm la tu tengah marah.

Yang kedua bercekak pinggang itu juga adalah cara yahudi. Nabi kata orang yahudi ini kegemarannya ialah bercekak pinggang, dan yang ketiga nabi berkata bercekak pinggang itu makruh kerana itu adalah perangai orang-orang sombong, dan yang keempat ialah cara-cara ahli neraka duduk di dalam neraka, hal ini kerana ahli-ahli neraka mereka duduk di dalamnya dalam keadaan bercekak pinggang, sebab itulah nabi larang kita bercekak pinggang ketika sembahyang dan juga nabi larang walaupun saja-saja kita bercekak pinggang ketika berjalan. Wallahualam…
Related Posts with Thumbnails