Friday, March 9, 2012

SEMAKIN TUA DUNIA, SEMAKIN RAPUH AKHLAK MANUSIA


assalamualaikum w.b.t..

salam sejahtera dan salam satu malaysia.. alhamdulillah,syukur pada Tuhan ke ats segala nikmatNYA dan dengan izinNYA aku masih lagi mampu bernafas di bumi mesia ini..

1st week dekat shah alam agak memenatkan sebab terpaksa setelkan sume mende dengan sendirinye..disebabkan u kat sini bukan men gabak besarnye,aku dengan jayenye membuat penyesatan dengan jaya disini..mau ke kelas tetapi terpergi ke FAKULTI ELEKTRIK yang langsung tiade kena mngena dengan course yg aku amek..

then,aku meredah FAKULTI KIMIA semate2 nak ke HEP yang terletak jauh dia atas BUKIT TONGGEK(name dowg bagi sebab bukit tu tegak sangat,sape2 yang jalan naik bukit tuh mest bontot dye tertonggek dengan atomatik) yang terletak jauh di PTAR 1. membe aku yang senior cakap kete naek pun tersemput2 apetah lagi berjalan kaki..sesape yang stadi kat sini mest tau betape jauhnye jarak dari DC ke sane lebeh2 lagi dengan mggunakan pengangkutan BAS no11 ..

okeh..abes cite sal aku yang tiade kena mngena dengan tajuk..fullstop.!

idea entry ni timbul pas aku kelua ngan hosmet aku semalam..ktowang pegi membeli belah barang keperluan kat klang. hajatnye nak ke POPULAR beli stationary ngan buku,nak gune la kupon 1malaysia tu..masuk2 je kedai tu.. pergh! bukan men ramai manusia kat dalam tu,masing2 amek brg macm esok da tade kedai bukak je.. disebabkan barang yang aku nak da abis so aku kelua la..membe2 aku kat dalam lagi.


sepanjang penantian aku selama sejam tu,bnyak la ragam2 mnusia yang bermain kat depan mate aku..macam g tgok wayang plak.. ade bnyak sangat adegan2 18sx dan jugak kemungkaran yang nyata seolah2 tiada batasan ..dan aku rase tak perlu aku nak list segala kemungkaran dan adegan tersebut sebab korang sendiri pun dah tau.astaghfirullahhalazim..semoga aku dijauhkan dari segala macam kemaksiatan dunia.nauzubillah.

Sabda Rasulullah saw :

(إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنْ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ (صحيح البخاري

“Sesungguhnya syaitan mengalir pada tubuh keturunan Adam pada aliran darahnya”
(Shahih Bukhari)

Demikianlah dahsyatnya kekuatan syaitan untuk mempengaruhi pancaindera, menundukkan telinga dan penglihatan manusia agar tunduk kepada hawa nafsu dan dosa. Demikianlah panca indera manusia, terus dimasuki oleh kekuatan syaitan sampai ke jiwanya sehingga saban waktu syaitan makin berkuasa dalam jiwanya malah makin tertutup jiwanya dari keinginan mulia.

Makin banyak sangka buruknya, makin banyak sombongnya, makin banyak menghina hamba Allah, semakin gelap keadaan itu maka semakin sempitlah terasa kehidupannya walaupun ia dalam keluasan harta, walaupun ia dalam kemudahan, walaupun ia disanjung orang. Maka ketika jiwanya merasakan kesempitan itulah ia tidak merasakan kebahagian melainkan azab. Masya Allah! Jika di dunia lagi sudah merasakan azab, bagaimana pula hal keadaan di akhirat kelak. Na’udzu billah!


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails