Monday, July 21, 2014

Dunia Di Penghujung Zaman & Aku Masih Begini

Assalamualaikum w.b.t

Sudah lama rasanya jari jemari kemetotku tidak menaip ‘entry’ untuk blog usang ni. Ada lagikah pembaca yang simpati ataupun semuanya sudah melupakan kewujudan aku yang hina?
Hari demi hari, dunia semakin menarik aku jauh dari hakikat hidup yang sebenar. Semakin hari, semakin sibuk dengan urusan dunia yang tiada berpenghujung.

Terkadang nikmat dunia yang manisnya cuma dihujung lidah membuatkan aku alpa dengan hakikat sebenar bahawa ia mungkin pahit di pangkal tekak. Hampir lupa usia makin bertambah, ajal semakin mendekat, namun amal masih di takuk yang sama.
 Terkadang aku terjatuh, tersungkur, namun ALLAH masih memberi aku  kekuatan untuk terus bangkit. Rasa hina yang teramat bila DIA memberikan aku rezeki dan kasih sayang tanpa henti biarpun aku lupa untuk bersyukur. Allahurabbi. :’(

Putaran jam bergerak pantas. Matahari berputar mengelilingi bumi, untuk kesekian kalinya dan hari ini aku masih diberi peluang untuk bernafas.  Masih mampu merasai nikmat Ramadan, Alhamdulillah.
Namun dalam kegembiraan, ada yang berduka. Membaca berita saudara kita dari Rohingya, Burma dan yang paling hot sekarang, Palestin membuatkan dada aku sesak. Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul.


Apa nasib mereka sehingga mereka dibunuh sedemikian rupa?  Tiadakah sekelumit belas kasihan pada anak-anak kecil yang polos matanya menusuk ke kalbu? Kemana hilangnya rasa hormat pada kaum hawa? Mana perikemanusianmu wahai manusia?

Kagumnya aku  pada Pemuda Al Qassam, Allah.. Keimanan mereka, semangat jihad mereka, keberanian mereka, kegigihan mereka. Puasa langsung tidak menjadi penghalang buat mereka. Ramadan, bulan mulia seolah2 menyuntik semangat mereka untuk terus menegakkan kebenaran.
Melihat mereka, terus aku terkenangkan Saidina Hamzah bin Abd Mutalib, Singa ALLAH. Perang Badar, dan Operasi Badar. Pemuda Al Qassam, ALLAH bersama kamu.

Tangisan demi tangisan berguguran melihat seorang demi seorang saudara seislam di Gaza rebah jatuh ke bumi. Air mata menitis laju bila kudrat ini langsung tidak mampu dikerah untuk membantu.
Tangisan semakin laju bila mengenangkan mereka Syahid di Jalan ALLAH, syurga menanti buat mereka. Tetapi aku yang belum tentu bila, bagaimana cara kematiannya dan kemana penghujungnya masih menjadi rahsia. Dicampakkan ke Neraka atau dimasukkan ke dalam Syurga? Walahualam.

Nasib penumpang MH 370 yang masih belum diketahui dan mereka yang terkorban dalam tragedi MH 17, itu semua termaktub dalam kitab ALLAH. Peperangan diseluruh pelusuk dunia, pembunuhan, maksiat yang berleluasa dan jenayah yang tiada penghujungnya sebenarnya itu semua untuk kita berfikir. Buka mata kamu luas2, gunakan akal kamu. Dunia sebenarnya hampir berada di penghujungnya . 


Dikesempatan ini, aku memohon seribu  kemaafan jika ada tersalah kata,terlanjur bicara, terlancang lidahnya dan juga tersepak juga termengata. Mohon halalkan dunia dan akhirat jika ada terambil barangnya, tercekik makanannya mahupun tertelan minumannya.


Jika Ramadan ini ialah Ramadan terakhirku, mohon doa kalian semua . Doakan semoga aku tenang di sana. J

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails