Tuesday, January 4, 2011

aku masih anak mama


Sakitnye bukan kepalang.. bukan zahir je yang menderita namun batin juge tersiksa..cukup pakej orang kate.luar dalam sume lengkap..Mungkin ini suratan hidup aku. Bukan salah aku tok dlahirkan dalm keadaan camni..
Aku xpena mintak mama aku selimutkan aku dengan kain buruk yang mama gune tok lap lantai.kesian kat mama kena beli kain lain tok ganti selimut aku.
Aku jugak xsempat nak suruh mama potong uri aku coz mama lom ajar aku berkate2.. nak jugak aku petah berbicara macam dak haziq pondok2 tu.mane tau bile aku besar nanti bleh jadi pelakon ke..penyanyi ke..
Mama teblkan lagi selimut aku,mungkin mama takut aku kesejukan,mama balutkan lapisan ke dua dengan surat kabar tamil.. sepatah haram aku xpaham..salah mama jugak sebab x ajar aku membaca..
Mungkin nak cukupkan syarat bilik tidur paling sempurna dan menawan tok aku,mama baringkan aku dalam buaian yang dperbuat dari plastik itam yang tarafnye same dengan pembalut tong sampah depan rumah student uitm kat anjung harmoni.kelambunye itam je,tade lobang2 cam buaian baby len..tu sebab aku spesel kot..
mule2 aku nampak cahaye terang kat atas..kelihatan wajah pucat mama,mesti mama lupe pkai mekap ni..yela,biasenye mama tempek bedak tebal2,calit gincu kale merah bile nak kua dengn papa. Sayu wajah mama,terukir seulas senyuman d bibir mama..tetibe setitis demi setitis mutiara jernih mengalir dari kelopak mama..macam paip air bocor je jatuh menghempap wajah comel aku..
makin lame makin sempit ruang cahaya kat atas..sekeliling jadi gelap gelita.aku mule tertanya2 kenapa jadi macam ni??tubuhku terhuyung hayang ke ats dan kebawah..laen benar buaian ni berayun..memang buaian alaf baru macam ni ek??mama lupe nak bagi tong oksigen la!nanti adik lemas la mama..mungkin mama nak latih aku jadi perenang kot..
rase macam tubuh aku melayang ke udara.mama lempar aku btol2 ke dalm bekas besar yang ade macam2 bau.masam,busuk,hancing,hapak..dalm jarak yang jauh mama layak menyertai sukan lontr cakera atau lontar peluru.konpem mama jadi juara..! gedebak!badan kecilku bergolek seketika.adeh! patah la tulang sum sum aku..
serta merta aku menangis..sakit kot!nape mama wat camni..??kalau ye pun nak latih aku jadi kuat bukan cenggini..”mama,tolong adik..adik sakit..”berulang kali aku menjerit sekuat ati mengalahkan suara soprano ning baizura malh lagi lantang dari vokal shafinaz..”mama!!”
seolah2 tiada manusia laen yang wujud dalm muke bumi ni.aku macam makhluk asing je.tade sape yang dengar ke??peti suara aku da mule mendatar bunyinye..badan aku suda x mampu nak bertahan dengan kesakitan tadi..nafas aku sudah tidak selancar d awalnya..inikah pengakhiran hidup aku??..
bersambung...

2 comments:

  1. hmm nukilan yang menarik ...

    http://hasrulhassan.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails